Olika Chiapuddingar

Chiapudding

Chiafrön och jordgubbar
Chiapudding med jordgubbar

Att äta rätt, riktigt och näringsrikt är viktigt för alla levande varelser, inte minst för oss människor. För att våra kroppar ska fungera på topp och för att vi ska klara av att hålla oss piggna och vakna hela dagarna. Utöver maten vi äter så är det förstås också viktigt att lära våra kroppar att vara aktiva, vilket görs genom fysisk aktivitet av olika slag. Mat och träning går hand i hand när det kommer till att vårda våra kroppar. Inom bägge områden sker det ständigt nya upptäckter som gör det här lättare för oss. En av de allra senaste trenderna inom kost är Chiafrön. Chiafrön är extremt näringsrika och innehåller mängder av nyttiga näringsämnen, fetter och oljor som är viktiga för oss. Chiafrön går att använda i de flesta maträtter och går lätt att blanda ner i drycker. Dock så används fröet inte ofta som bas i någon rätt – förutom Chiapudding. Chiapudding är alltså en rätt, om den kan kallas för det, fulladdad med nyttigheter. Då Chiapudding närmast är att likställa med en sorts gröt så förstår man snabbt att den även är extremt lättillredd, att kalla den lagad vore fel. Principen för alla recept på Chiapudding går ut på att blötlägga Chiafrön och låta dessa svälla. Om man sedan gör det här i mjölk, sojamjölk, kokosmjölk, mandelmjölk, nötmjölk eller vatten är upp till tillredaren själv. Smaken är som baken och det är bara att prova sig fram tills receptet på den perfekta puddingen är hittat. Det går att experimentera med olika vätskor, svälltider, kryddning och garnering.

Chiapudding som frukost och mellanmål

Nyttig chiapudding
Chiapudding med mandelmjölk, körsbär och blåbär

Gröt har alltid varit en vanlig frukost i alla tider – havregrynsgröt, mannagrynsgröt, bovetegröt och fler med dem. Chiapudding kan komma att putta ner många av de här grötarna från deras tron i frukostsammanhang. Gör man en snabb jämförelse så inser man snabbt att en chiapudding innehåller långt många fler nyttiga ämnen än någon av de mer traditionella grötarna och principen för de alla är densamma. Det är frön och/eller korn som har svällt i vätska för att fylla magsäcken och ge en mättnadskänsla. Likaså så är både gröt och chiapudding relativt smaklösa i sig och behöver något extra, i form av krydda eller garnering, för att det ska bli smak på dem. Att chiafrön sväller upp och blir större när de kommer i kontakt med vätska gör dem perfekta för olika dietkoster, då man vill äta lite men ändå kunna känna sig mätt. Fröna går förstås att äta mer eller mindre ouppsvällda men just i chiapudding så ska de ha stått till sig och bildat en grötliknande sörja. Äts de utan att ha fått svälla innan så sväller de ändå upp inuti magsäcken.

Nyttiga frön

Chiafrön ger oss många ämnen som är bra både för in- och utsidan. De ger oss viktiga fetter och oljor, som den omtalade Omega-3 oljan som oftast brukar tillskrivas fiskriket. I fröna hittar vi även bra med protein som hjälper till att bygga muskler. Viktiga syror som tas upp av våra kroppar och mineraler som även de behövs för att kroppen ska må bra.