Chiafrön

Salvia Hispanica
Salvia Hispanica, även känd som Chia

Bland det allra senaste inom s.k. Superfood är Chiafrön. De här speciella fröna är väldigt rika på näringsämnen, aminosyror och oljor som vi behöver få i oss för att må bra. Chiafrön kommer från växten Salvia Hispanica(även kallad Chia) som först och främst naturligt växer i Sydamerika, dock så har den kommit att odlas i kommersiellt syfte på en mängd olika kontinenter. T.ex. så hittar vi de största odlingarna av Chia i Australien – Australien är i och med detta även den ledande producenten av Chiafrön. Salvia Hispanica ingår i släktet Salvia(sv. Salvior) och familjen Lamiaceae(sv. Kransblommiga) dess blomma är lila. Att växten har fått namnet Chia har att göra med dess egenskaper och varifrån den naturligt kommer. Växten har naturligt funnits i Sydamerika sedan urminnes tider och Chians frön har använts i matlagning av Sydamerikas urbefolkning sedan i princip lika länge. Ordet Chia är ett ord på Nahuatl – som även kallas för Aztekiska. Det var alltså Aztekerna som namngav växten och dess frön. På Nahuatl betyder ordet chian oljig, och växtens frön är just oljiga. Chians frön har som tidigare nämnts använts i olika former av föda väldigt länge i Sydamerika. I länder som Mexiko, Paraguay, Bolivia, Argentina, Guatemala m.fl. tror man att Chiafrön har varit en minst lika viktig basföda som majs under långa perioder. Än idag så är Chiafrön en viktig del i det sydamerikanska köket. Fröna används både i maträtter och i diverse olika drycker för att göra dem mer näringsrika.

Näringsrika Chiafrön

Chiafrön från Salvia Hispanica
Chiafrön

De ämnen, fibrer, oljor och syror som går att finna i chiafrön är många och fröna är perfekta för att få i sig sin dagliga dos av många näringsämnen som vi behöver. En olja som många känner till är Omega-3, den här oljan förknippar de flesta med fisk av olika slag, kanske framförallt Lax. Sanningen är dock den att Omega-3 finns i många fler födoämnen än bara fisk. Chiafrön är ett bra exempel på det här då de innehåller stora mängder Omega-3. I övrigt så innehåller fröna fett, Sodium, protein, Kalcium, Fosfor, Mangan och Kostfiber.

100 gram chiafrön innehåller 39g Kostfiber, 32g fett, 14g protein och 18mg Sodium. 100 gram chiafrön ger tillräckligt av Fosfor och Mangan för att täcka det rekommenderade dagliga intaget, samt nära på det rekommenderade intaget av Kalcium.

Chiapudding och frön i mat

Att använda chiafrön i mat och dryck är ett bra sätt att öka på de viktiga näringsämnena i desamma. Fröna har även den egenskapen att de är ganska smaklösa i sig själva så det påverkar inte smaken nämnvärt att berika olika maträtter, smoothies och gröt med denna näringshöjare. Chiapudding är något som har slagit igenom kraftigt som en ny form av gröt. Chiapudding lämpar sig väl som frukost och/eller som mellanmål då den både är mättande och näringsrik. Grunden i alla recept på chiapudding är att blötlägga fröna en tid innan puddingen äts, lämpligen på kvällen innan läggdags om det ska ätas chiapudding till frukost. När fröna kommer i kontakt med vätska så sväller de upp och blir större, vilket de har gemensamt med många andra former av gröt. När fröna sväller upp inuti magsäcken ger det en mättnadskänsla och speciellt mycket mat behöver inte intas. Vilket ju förstås är den bästa dieten.